București, 03 noiembrie 2022. Creșterea continuă a prețurilor este o realitate tristă a momentului și, în mod cert, va avea consecințe grave anul viitor pe toate palierele economice. În cazul particular al ESSA Group – un business de 16,5 milioane de euro în 2021, prezent pe segmentul serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară, fondatorul Eugen Saulea spune că inflația se răsfrânge direct asupra deciziilor de strategie, ducând la majorarea tarifelor unitare pentru serviciile prestate de companie.

”Avem corecții semnificative pentru liniile de cost ce includ resursele logistice – carburant, leasing auto, echipamente lucru, transport public etc. Avem o majorare semnificativă și a dobânzilor bancare, finanțările prin serviciile băncilor partenere au devenit mult mai scumpe. Dacă în trecut se puteau susține din fee-ul companiei și comisioanele de factoring (finanțare bancară), în prezent cuantumul acestui serviciu este atât de mare încât trebuie bugetat ca linie separată în estimările de cost”, declară antreprenorul român Eugen Saulea.

Nici nu e de mirare, în condițiile în care costul cu materiile prime este dictat de dobânzile bancare, iar creșterea acestora fără o predictibilitate pe termen mediu și lung duce la achiziții mai scumpe pentru materiile prime și, evident, la scumpiri în tot lanțul de producție și aprovizionare. Prin prisma faptului că, la momentul de față, criza energetică în sectorul de activitate al ESSA a avut un impact direct în costurile administrative ale companiei, Eugen Saulea ia în calcul concentrarea structurilor din cele trei sedii ale companiei (din București) într-unul singur, tocmai pentru a reduce costurile administrative. Iar soluții similare sunt căutate și pentru cele peste 33 de depozite în care ESSA își desfășoară activitatea la nivel național.

”Partenerii noștri de business, cei care sunt beneficiarii serviciilor ESSA, au avut majorări succesive de prețuri, ca rezultat al creșterii costurilor cu resursele energetice. În acest context, vânzările au scăzut semnificativ pentru că veniturile consumatorilor nu au ținut pasul cu rata inflației. Pe fondul scăderilor, obiectivele anuale nu mai sunt tangibile”, mai declară Eugen Saulea.

ESSA Group, care angrenează astăzi peste 2.000 de angajați cu contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, oferă servicii în sistem de leasing şi outsourcing pentru clienţi din diverse domenii, furnizori şi producători, dar mai ales pentru marile lanţuri de retail alimentar.

Așadar, creșterea prețurilor are impact puternic asupra nivelului de trai al populației, iar angajații din orice domeniu, inclusiv retail, solicită salarii mai mari. Drept urmare, și fluctuația e mare, ceea ce generează o criză de personal acută în acest domeniu. ”Explicăm clientului că piața se dilată lunar. Dacă acum șase luni aveam un contract semnat pe un salariu, în prezent salariul acela nu mai e de actualitate. Avem retaileri cu un necesar foarte mare de oameni”, nuanțează Eugen Saulea.

Inventarierea digitală, un pariu pentru 2023

Dincolo de toate aceste aspecte strâns legate de inflație, antreprenorul dezvoltă un alt segment de business. La o distanță de aproape o jumătate de an, timp în care a testat piața românească prin lansarea de noi servicii ce au legătură cu inventarierea digitală, Eugen Saulea spune că startul efectiv cu 100% resursă locală va fi dat la finalul primului trimestru din 2023.

Primul pas a fost făcut în primăvara acestui an, când a fost anunțată lansarea pe piața din România a companiei DANTEM, dezvoltată împreună cu omul de afaceri ceh Petr Adámek. ”În prezent, acumulăm know how pentru structura din România. Prin ofertarea serviciilor implementate de colegii din Cehia, am realizat că expertiza acestora depășește cu mult nivelul de așteptare al pieței locale. Autohton, funcționăm încât pe varianta clasică de numărare manuală, iar factorul decizional a rămas prețul, fără o raportare directă la tehnologie, resurse, acuratețe”, declară Eugen Saulea. Mai concret, este nevoie de o carte de vizită locală, cu rezultate cuantificate în piața din România, pentru a putea convinge marii jucatori din domeniile alimentar și non-alimentar să facă schimbarea către inventarele digitale.

Entitatea nou creată pentru piața românească înseamnă și o investiție de început de aproximativ 100.000 de euro, iar în primul an plin de activitate, estimarea celor doi parteneri de business privind cifra de afaceri se apropie de 5 milioane de euro.

În prezent, majoritatea proiectelor din România – peste 90% – sunt contractate de către partenerul DANTEM pentru implementare. ”Avem inventare implementate simultan în mai multe țări, noi asumând teritorial România și Bulgaria. Partenerii beneficiari sunt rețele cu articole vestimentare, articole sportive și, recent, am intrat și pe segmentul de cosmetice”, adaugă Eugen Saulea. De altfel, marile lanțuri cu magazine specializate în aceste domenii sunt cele care au nevoie de suport profesional în procesele de inventariere. Pe fiecare magazin, sunt peste 20.000 de articole prezente fizic și un interval determinat de timp pentru a le identifica și inventaria. Inventarierea patrimoniului este obligatorie în România și, de regulă, se face la sfârșitul exercițiului financiar Din păcate, acest proces este unul prea puțin tehnologizat în plan local.  Potrivit spuselor antreprenorului român, modelul de business propus de către partenerul ceh este unul foarte strict și nu permite “românizarea” acestuia.

ESSA, ca parte fondatoare a noului business în Romania, a asumat încă de la semnarea parteneriatului doar componenta de resursă umană, iar în prezent, sesiunile de inventariere din România și Bulgaria se desfășoară în echipe mixte, fiecare dintre părți onorând resursele asumate.

Cu alte cuvinte, în filiala DANTEM din România, Eugen Saulea și Petr Adámek sunt parteneri egali: primul a venit în acest business cu resursa umană și logistica deja existente în România, prin ESSA Group, iar al doilea cu echipamentele deja existente în Cehia și know-how-ul acumulat de-a lungul anilor.

”Pentru implementarea inventarelor am selectat din structurile permanente, acele persoane implicate, motivate, flexible ca program, disponibile și integre. Plata pe unitate inventariată sau ora prestată este foarte motivantă pentru ca aceștia să rămână în echipă, iar ESSA să poată garanta eficiență maximă în procesele de inventariere”, mai spune Eugen Saulea. Cu precizarea că au fost și solicitări pentru servicii de inventariere care nu s-au concretizat pentru că tariful comunicat de ESSA era considerat prea mare față de sistemul clasic de inventariere, dar fără a se lua în calcul beneficiile imense aduse de acest model de business: eliminare furturi, eliminare erori de numărare sau de identificare articole, etc.

***

Despre ESSA Group:

Fondat în 2010 de antreprenorul Eugen Saulea, ESSA Group este astăzi unul dintre cei mai cunoscuți jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară. În 2021, grupul a raportat afaceri de 16,5 milioane de euro, în creștere ușoară față de anul anterior. Printre serviciile din portofoliul companiei se numără: recrutarea şi plasarea de forţă de muncă, BTL şi evenimente, servicii management POSM (materiale de comunicare), call center şi merchandising . În prezent, ESSA oferă servicii în sistem leasing şi outsourcing pentru zeci clienţi, furnizori şi producători, dar şi pentru marile lanţuri de retail precum Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro Cash & Carry, Mega Image.

Despre DANTEM:

DANTEM este cea mai mare companie din Cehia prezentă pe segmentul de inventariere digitală, dar și în alte domenii conexe, având o experiență de peste două decenii. Cu sediul central în Praga, compania este dezvoltată astăzi de antreprenorii Petr Adámek și Aleš Voverka, iar în 2020 a ajuns la o cifră de afaceri de 9,5 milioane de euro și un profit de 750.000 de euro. În prezent, DANTEM numără aproximativ 150 de clienți, majoritatea retaileri multinaționali, cu perspectiva unei creșteri accelerate pe termen mediu și lung, în Europa Centrală și de Est.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *