Un nou studiu Kaspersky arata raspandirea fenomenului „Poti sa…” si impactul negativ pe care il are asupra bunei intelegeri in familie
Tehnologia a transformat modul in care traim, dar costul ei il depaseste pe cel financiar pentru multi dintre noi. Un nou studiu global Kaspersky a constatat ca mai mult de o treime (35%) dintre persoanele de peste 55 de ani ar avea dificultati cu provocarile de zi cu zi ale tehnologiei, daca nu ar avea sprijinul copiilor lor. In Romania, procentul celor care admit acest lucru este sub media europeana, de 23%. Astfel, generatia parintilor se indreapta automat catre membrii mai tineri ai familiei pentru toate formele de suport tehnic, ceea ce duce la rugaminti ca „Poti sa… repari Internetul?”, „… sa-mi arati cum sa incarc ceva in cloud?” sau „… sa imi securizezi aplicatia bancara?”.
Intr-un moment in care generatia tanara incearca sa-si cumpere o casa, sa aiba copii sau sa avanseze in cariera, cerintele repetate ale membrilor familiei – coplesiti de noutatile tehnologiei si neinformati – de a le oferi suport tehnic gratuit pot fi un pic prea mult. Daca peste jumatate dintre mileniali (55%) se simt obligati sa le furnizeze asistenta tehnica rudelor mai in varsta, un sfert (25%) declara ca evita membrii familiei care cred ca le vor cere ajutor. In Romania, doar 11,5% dintre mileniali isi evita rudele care le-ar putea solicita asistenta. In schimb, mai putin de jumatate dintre ei se simt obligati sa ii ajute – 48%.
Avand in vedere ca jumatate (52%) dintre persoanele de peste 55 de ani admit ca nu au cunostinte despre tehnologie, patru din zece (41%) le telefoneaza copiilor sau altor membri mai tineri din familie pentru asistenta IT de la distanta. In Romania, 66% dintre respondentii priceputi la tehnologie declara ca membrii mai in varsta ai familiei le cer sprijinul, iar 29% dintre respondenti, ca aceste solicitari au un caracter recurent. Un uimitor procent global de 18% dintre respondenti simt mai mult lipsa suportului tehnic al copiilor decat companiei lor atunci cand nu sunt in preajma. Si, in dorinta lor de a obtine ajutor din partea membrilor familiei, 15% dintre cei de peste 55 de ani chiar i-au mituit in acest scop.
In Romania, „mita” lipseste in cazul a 22% dintre respondenti, care afirma ca nu primesc nimic in schimb, daca isi ajuta rudele si prietenii in varsta in probleme de tehnologie, iar daca primesc ceva, este vorba de mancare gatita (24%) sau de o vorba buna/ un compliment (43%).
„Nu toata lumea a crescut cu tehnologia, asa ca generatia mai in varsta nu are cum sa se simta la fel de confortabil sa o foloseasca precum milenialii sau nativii digitali”, explica Bogdan Pismicenco, Territory Sales Manager Romania, Bulgaria si Republica Moldova, la Kaspersky. ‚Dar vrem ca toata lumea sa se bucure de oportunitatile pe care tehnologia le poate aduce in viata noastra si ne angajam sa le oferim tuturor informatiile necesare pentru aceasta. Cunostintele potrivite le vor permite utilizatorilor de toate varstele sa-si desfasoare increzatori activitatile online si sa astepte cu optimism ceea ce va aduce viitorul.”
Dependenta de cei tineri, care sunt eroii suportului tehnic, afecteaza relatiile de familie si chiar obiceiurile de face daruri. Aproape o treime (30%) evita cumpararea de cadouri care au legatura cu tehnologia pentru membrii mai in varsta ai familiei, deoarece stiu ca ei vor fi aceia desemnati sa le instaleze. In Romania si, in general, in tarile sud-est europene, procentul celor care afirma acest lucru este mult mai mic: intre 17% (Romania si Slovacia), 14% – Ungaria si 9% – Cehia.
„Cresterea dramatica a tehnologiei in masinile, birourile si mediile noastre sociale a provocat toate generatiile sa invete continuu cum sa beneficieze de ele”, adauga Kathleen Saxton, psihoterapeut. „Cei aflati in a doua jumatate a vietii pot gasi schimbarile coplesitoare si, de multe ori, se tem sa nu fie inselati, expusi sau vizati cumva prin intermediul tehnologiei – si adesea milenialii sunt nevoiti sa le vina in ajutor. Fiind inarmati cu mai multa cunoastere, s-ar putea ca toti sa resimtim criza existentiala mai putin si sa ne apropriem mai mult de propriul Bill Gates interior.”
Kaspersky se angajeaza sa intrerupa fenomenul „Poti sa…” si sa le redea timpul milenialilor – care trebuie sa furnizeze din ce in ce mai mult suport tehnic membrilor familiei – precum si sa inarmeze generatia mai in varsta cu instrumentele necesare pentru a se ajuta singuri. Intregul raport „Poti sa” poate fi accesat aici. Kaspersky a creat, de asemenea, o serie de ghiduri „Poti sa” pentru a ajuta generatia mai in varsta. Acestea pot fi accesate tot aici.
Metodologia de cercetare
Un sondaj online realizat pe un esantion de 11.000 de utilizator din 13 tari, printre care si Romania, avand cote reprezentative la nivel national pentru fiecare categorie de sex, varsta si regiune.